Reforça les teves defenses

Estàndard

Durant la temporada d’hivern és molt habitual refredar-se. Tos, mocs o malestar general, són alguns dels símptomes tan molestos que patim quan tenim la grip o un refredat.

nena-mocsEl més habitual, és que rebin dels més grans als més petits de la casa. El problema és que el sistema immunitari dels nostres fills és immadur en el moment del seu naixement i la seva maduració és un procés lent i complex que s’allarga durant els primers anys de vida.

Com podem reforçar-lo?

Per això, cal que protegim els nostres fills amb defenses naturals capaces d’ajudar a potenciar el funcionament del seu sistema immunitari contribuint a disminuir la probabilitat de que pateixin infeccions.

T’aconsellem iniciar el seu ús preventiu una mica abans de que comenci a fer fred fins que arribi el bon temps. A més, és una protecció molt aconsellable per a tothom: nens que van a la guarderia o que molt sovint han de prendre antibiòtics, personal sanitari, persones que pateixen asma, gent gran, embarassades, treballadors que no volen faltar a la feina de cap de les maneres…

familia-a-la-neuAixí doncs, aquesta serà la millor protecció per a tu i els teus! 😉

Anuncis

Running: beneficis i inconvenients

Estàndard

El running fa un temps que està molt de moda. Podem veure gent practicant running al matí o al vespre, en grup o en solitari, per dins de la ciutat o pels parcs. Tothom s’hi apunta perquè iniciar-se és molt senzill: només calen unes bambes i a córrer! 😉

També la gent s’hi anima perquè té molts beneficis tant psíquics com físics (ara els enumerarem) i a més a més pot arribar a ser un acte social o motiu de trobada pels corredors que van en grup a córrer o que participen junts en maratons o curses.

Running

Running: corredors en una cursa

Però tot són beneficis o córrer té algun inconvenient? Si practiques el running de forma habitual has de vigilar amb les articulacions, al final de l’entrada en parlem.

Beneficis del running

Practicar el running de manera regular aporta molts beneficis. Alguns d’aquests beneficis són:

  • Permet obtenir una bona salut cardiovascular.
  • Millora el sistema immune, reduint el risc de contraure malalties.
  • Ajuda a combatre l’estrès, la depressió, l’ansietat,…
  • Millora l’autoestima
  • Ajuda a perdre pes
  • Estimula la secreció d’hormona de creixement, font de joventut i bellesa.

Inconvenients del running

No és ben bé un inconvenient però hem de tenir en compte que córrer desgasta els cartílags articulars ja que és un esport d’impacte. A la llarga, l’esforç que realitza el corredor fa que les articulacions es deteriorin arribant a provocar molèsties i dolors ja que els cartílags ens serveixen d’amortidor natural.

Per evitar aquest desgast val la pena que ens cuidem les articulacions amb complements que n’augmenten la flexibilitat i benestar. Aquests complements són a base de:

  • Àcid hialurònic: es troba en altes concentracions a les articulacions i és essencial pel seu bon funcionament.
  • Boswellia:és un arbre originari de la Índia i la seva resina s’ha utilitzat tradicionalment per contribuir al confort de les articulacions.
  • Vitamina C: contribueix a la formació normal del col·lagen, necessari pel funcionament normal del cartílag.

Practiques habitualment el running? Quins beneficis t’aporta?

Et convidem a que ens ho expliquis als comentaris! 🙂

Running
Running: córrer t’aporta molts beneficis

La boca: com fer una neteja a fons en 4 passos

Estàndard

Les presses fan que a vegades ens netegem la boca molt ràpid: posem la pasta al raspall, fem dues passades a dalt i dues a baix i llestos! Feina feta fins al vespre! Això és millor que res però per netejar correctament i a fons la boca cal una mica més de dedicació.

Tampoc és una gran feinada, no pateixis, només has de seguir aquests 4 passos: el raspallat, el fil dental i/o el raspall interdental, el glopeig i la visita regular al dentista.

1. El raspallat

Per raspallar-te les dents només et cal el raspall, la pasta dentífrica i una bona tècnica 😉

Higiene_dental2Es recomana raspallar-se les dents durant 2-3 minuts (sense oblidar les genives, la llengua i la cara interna de les galtes) immediatament després de cada àpat. És bàsic fer-ho correctament abans d’anar a dormir, ja que quan dormim segreguem menys saliva, una de les nostres defenses naturals contra els bacteris. Pots trobar raspalls de dents amb cerres (filaments) de diferents longituds i dures o toves. El raspall ha de canviar-se, com a mínim, cada tres mesos.

A part dels raspalls de dents convencionals, pots optar pels raspalls elèctrics. L’avantatge que tenen és que el moviment dels capçals permet arribar a zones que amb el convencional ens costa més. També va molt bé el fet que molts tenen temporitzador, així t’assegures els 2 minuts de neteja. Hem de canviar els capçals regularment.

Una vegada ja tenim el raspall, necessitem la pasta dentífrica. En pots trobar de diferents composicions segons les necessitats. És ideal que continguin certa quantitat de flúor per prevenir la càries. N’hi ha, a més, de blanquejadores, per genives delicades o per combatre la sensibilitat dental.

2. El fil dental i/o el raspall interdental

El fil es recomana utilitzar-lo un cop al dia per eliminar la placa que s’acumula als espais interdentals on no arriba el raspall, per tal de prevenir la càries.

Higiene_dental1Una alternativa o un complement al fil és el raspall interdental. Aquests petits raspalls permeten accedir als espais entre les dents per eliminar la placa, a més d’estimular les genives. N’hi ha de diferents grossors, longituds i mànecs.

3. El glopeig

El següent pas per fer una bona neteja de la boca és el glopeig, que mai substituirà el raspallat. Per fer el glopeig farem servir un col·lutori. Podem trobar col·lutoris amb flúor, així com amb d’altres substàncies que tenen propietats antibacterianes (clorhexidina) que resulten útils per tractar la malaltia periodontal (gingivitis avançada).

4. La visita al dentista

Per últim, però no menys important, hem de visitar regularment el dentista (encara que no ens agradi…). Un cop l’any o cada 2 anys, cal que el dentista revisi l’estat de la nostra dentadura i ens farà una neteja bucal quan ho cregui convenient.

El meu fill no menja bé, què faig?

Estàndard

Si et costa que el teu fill mengi correctament, aquesta entrada t’interessa perquè donarem algunes pautes que et poden ajudar. Sabràs que el teu fill no menja correctament o adequadament si compleix alguna o vàries d’aquestes conductes:

  • Crea conflictes durant els àpats
  • Menja amb una lentitud extrema
  • Menja poca quantitat
  • Només menja un número molt limitat d’aliments i rebutja provar-ne de nous
  • Té una gran atracció o rebuig per alguns aliments
  • Normalment mengen poca verdura, fruita i peix

alimentacio_2Per tenir una vida saludable és bàsic tenir una alimentació correcta, sobretot durant la infància que és quan hi ha l’etapa de creixement. Una dieta que sigui poc adequada pot derivar en trastorns alimentaris en el futur,  tenir baix nivell d’energia, motivació, curiositat, desenvolupament físic subòptim.alimentacioPerquè el teu fill mengi millor, hi ha una sèrie de bons hàbits o costums alimentaris que et poden ajudar.

Què puc fer perquè el meu fill mengi millor?

  • Tenir paciència i ser molt persistents i sistemàtics, ja que els canvis són lents.
  • Menjar en família, tots asseguts i en un lloc fixe.
  • No donar-li menjar entre àpats.
  • No deixar-li joguines aprop, així evitarem que es distregui.
  • Anticipar-nos a tot allò que ell ens pot demanar i fer-ho abans de seure a taula: rentar les mans, anar al lavabo,…etc.
  • Abans de començar l’àpat, li recordarem les normes bàsiques i el que esperem d’ell: que mengi assegut, en un temps estipulat,…etc. Quan tingui un bon comportament i compleixi aquestes normes el reforçarem positivament.
  • No l’obligarem ni el forçarem: el menjar ha de ser un moment tranquil i agradable.
  • Li traurem el plat quan tothom hagi acabat i considerem que ja s’ha acabat el temps de l’àpat.
  • Podem fer participar el nen: ajudant a parar taula, portant el plat a la cuina,…etc.

Tal com hem dit, els canvis són lents. No ens hem de desanimar si el primer dia no surt tot com voldríem, es tracta d’anar millorant a poc a poc. Mentre encara no mengi correctament pot ser que el nostre fill tingui algun dèficit nutritiu.  Això ho podrem compensar, donant-li un aliment complementari que proporciona els macronutrients, vitamines i minerals necessaris per a l’etapa de creixement.

alimentacio_3

La congestió nasal: causes, efectes i tractament

Estàndard

Ja ha arribat el fred i amb ell també han vingut els refredats amb tots els seus molestos símptomes. Fa un temps ja vam parlar del refredat: de com podem evitar-lo i de com combatre’l si ja el tenim. Avui parlarem de la congestió nasal, un dels símptomes més comuns (i desagradables!) del refredat.

Tots hem patit alguna vegada congestió nasal i coneixem aquella molesta sensació d’obstrucció i de dificultat per respirar que produeix. Però, sabem per què es produeix?

Causes de la congestió nasal

El nas es congestiona quan els virus envaeixen les membranes de les foses nasals provocant la seva inflor. Els vasos sanguinis s’inflamen i es dilaten produint l’obstrucció nasal i el pas de l’aire. Si a més a més tenim abundant mucositat (cosa gens estranya quan estem patint un refredat) l’obstrucció encara és més gran.

A part de congestió també podem tenir sequedat de la mucosa nasal que pot portar a l’aparició de crostes o tibantor al nas.

congestio_nasalEfectes de la congestió nasal

Quan estem congestionats notarem dificultat per respirar. A més, la congestió també pot arribar a entorpir l’audició i el desenvolupament de la parla així com interferir en el son, originant roncs i provocants episodis de manca de respiració (apnea).

Mesures per prevenir i tractar la congestió nasal

  • Fer una dieta equilibrada i ingerir líquids de manera adequada.
  • Evitar els canvis bruscs de temperatura, l’alcohol i el tabac.
  • Utilitzar solució fisiològica per ajudar a netejar el nas congestionat i eliminar les crostes.
  • És aconsellable que l’ambient estigui ben ventilat, evitant la humitat excessiva, però també que l’aire estigui massa sec.
  • Si et notes més congestionat quan vas a dormir, et pots mantenir en posició recte o amb el cap aixecat.

Consells per evitar les hemorroides

Estàndard

hemorroidesLes hemorroides o morenes són un problema que afecta a molta gent però que a vegades costa de parlar-ne perquè és un tema una mica incòmode i delicat. Val la pena que sapiguem què són i sobretot quines pautes podem seguir per millorar la nostra qualitat de vida.

Les hemorroides són dilatacions venoses localitzades a les parets del recte i de l’anus. Poden ser internes o externes. Acostumen a produir uns símptomes molt molestos com són: dolor, prurit (picor), sagnat,…etc.

Com les podem intentar evitar?

  • Dieta rica en fibres: és important seguir una dieta rica en fibres per evitar l’estrenyiment crònic ja que aquest pot ser causant d’hemorroides. També és bàsic ingerir força aigua.
  • Tenir bons hàbits higiènics: No és adequat romandre assegut a la tassa massa temps.
  • Practicar esport moderat: el sedentarisme és un dels causants de les hemorroides, així que practicant esport de forma moderada les podrem evitar. Però hi ha alguns esports com l’equitació i el ciclisme que poden provocar hemorroides.

hemorroides2

Quin tractament seguim?

El tractament el podrem abordar des de dos nivells: el cosmètic i el farmacològic.

El cosmètic consisteix en aplicar mesures higièniques que protegeixin i mantinguin el bon estat de la zona. Podem aplicar sabons formulats a pH adequats i també tovalloletes humides impregnades. Aquestes tovalloletes estan formulades a base de plantes d’acció calmant i vasoprotectora (hamamelis, castanyer d’índies i àloe vera) i permeten una neteja adequada de la zona anal després de cada evacuació.

A nivell farmacològic utilitzarem medicaments antihemorroidals en forma de cremes o pomades que poden tenir vàries accions: anestèsics  locals, antipruriginosos, vasoconstrictors, vasoprotectors, antisèptics, astringents, queratolítics o emolients.

Aquestes cremes i pomades es poden utilitzar per hemorroides internes i externes. S’han d’aplicar al matí i a la nit i després de cada deposició. Abans de cada aplicació, cal netejar la zona anorrectal amb aigua tèbia i sabó suau, i eixugar-la totalment.

Els 10 consells per controlar la dermatitis atòpica

Estàndard

Fa un temps ja vam parlar de la dermatitis atòpica (DA): vam explicar què és, els seus símptomes, com hidratar aquest tipus de pell i també vam donar una sèrie de consells per mantenir una bona higiene. Tal com hem explicat en aquestes entrades, és una malaltia que cursa en brots, que hi ha una forta predisposició genètica i que no es cura. Per tot això és important cuidar-nos correctament la pell per gaudir d’una bona qualitat de vida.Dermatitia_atopica2Però què puc fer per cuidar la pell atòpica del meu fill? Aquí teniu uns consells tot seguint les pautes del decàleg europeu de la dermatitis atòpica.

Els 10 consells per controlar la dermatitis atòpica:

  1. No et rasquis: La dermatitis atòpica produeix molta picor però hem d’evitar rascar-nos ja que com més ens rasquem més ens picarà. A més si ens anem rascant es poden produir infeccions i malalties secundàries.
  2. Treu l’etiqueta: Alguns tipus de teixits poden provocar l’aparició d’un brot. Cal evitar la roba ajustada i aspra. La llana i els teixits sintètics poden provocar irritació. És recomanable que els detergents que utilitzem siguin hipoalergènics.
  3. Escriu un diari: Els desencadenants d’un brot són molt variables. Per intentar identificar els desencadenants, ens pot ajudar escriure un diari sobre quan i on ens apareixen els brots.
  4. Explica-li al profe: És important que el teu fill sigui conscient de la seva malaltia. També és bàsic que el seu professor estigui informat, ja que la DA pot provocar transtorns del son que poden afectar el seu rendiment escolar.
  5. Tractament adecuat: La DA és una malaltia sense cura però en cas de brot agut el tractament més efectiu són els corticoides.
  6. No oblidis les estacions de l’any: Els canvis bruscs de temperatura poden danyar la dermis. Cal mantenir l’habitació a una temperatura constant de 19º-20º i tenir-la ben ventilada. A l’estiu s’ha d’evitar que el nen es cremi i procurar utilitzar una crema amb factor solar per pells sensibles.
  7. Hidratar, hidratar, hidratar: L’ús freqüent de cremes hidratants ajuda a prevenir la sequetat de la pell, tal com vam explicar fa un temps en aquesta entrada.
  8. Atenció al menjar: Alguns aliments poden desencadenar l’aparició d’èczemes en aproximadament el 10% dels nens. Els aliments més problemàtics són: la llet, els ous, els cítrics, la xocolata i els cacauets.
  9. L’hora del bany: En aquesta entrada que vam fer fa un temps podeu trobar alguns consells per a la higiene de la pell amb DA.
  10. Fes que el teu fill en sigui conscient: A mesura que el nen va creixent, és important que controli ell mateix la malaltia.

dermatitis_atopica