Intestins en moviment

Estàndard

Els intestins tenen uns moviments que ajuden a transportar els aliments al llarg de l’aparell digestiu. S’anomenen moviments peristàltics i ens ajuden a mantenir un ritme intestinal adequat per poder anar al lavabo normalment.

El meu ritme intestinal és normal?

La freqüència varia en funció de la persona, en alguns casos és de un parell de cops al dia i en altres casos 3 cops a la setmana. Altres factors que hi intervenen són els aliments que es consumeixen, el líquid que s’ingereix,  la quantitat d’exercici que facis.

Què faig si no vaig al lavabo com sempre?

Tots podem notar un descens en l’activitat del trànsit intestinal i quan això passa es produeix una disminució de la freqüència de les deposicions. En aquests casos és normal sentir-se més inflat, incòmode, ple i pesat.

regular el tránsito intestinal

Segueix els següents consells:

  • Beu un mínim de 1,5 d’aigua al dia.
  • Menja a poc a poc i evita l’estrès.
  • Fes exercici físic suau durant 30 minuts al dia com a mínim 3 dies a la setmana: nedar, córrer, caminar, anar amb bicicleta…
  • Tenir un hàbit de deposició acudint al bany cada dia a la mateixa hora i dedicant-li de 15 a 20 min.
  • Pren aliments rics en fibra: fruites amb pela, verdures, llegums, cereals, pa integral, panses i fruites com : raïm, figues, prunes, kiwis i taronges.
  • Prova algun laxant natural que t’ajudi a mantenir una bona regularitat, per exemple els que porten aloe t’ajuden a mantenir una bona regularitat.

aloe

 

Tot llest per descansar millor

Estàndard

Si ets una persona que té problemes per relaxar-te o per dormir, segur que t’interessa conèixer els hàbits que et convenen i els que has d’evitar.

El nerviosisme és una alteració emocional que es manifesta amb irritabilitat i inquietud durant el dia i amb falta de son a la nit, per això les persones nervioses o estressades tenen més problemes per dormir bé. Afecta sobretot als adults de 30 a 50 anys, està causada gairebé sempre per l’acumulació d’estrés i de preocupacions quotidianes.

dormir1

Cap als 65 anys les hores de son necessàries disminueixen i es redueix el temps de son profund.

Evita aquest errors:

  • El cafè i les begudes de cola són enemics de les persones nervioses, millor evitar-los o consumi-ne sense cafeïna.
  • La nicotina també té efectes estimulants sobre el sistema nerviós per tant, res de tabac.
  • Els sopars abundants són més difícils de digerir.
  • Procura prendre’t les coses amb més tranquil·litat i gestionar els problemes un per un i per ordre de prioritat.

Bons hàbits per descansar millor:

Seguir uns rituals abans d’anar a dormir ajuda a moltes persones a relaxar-se per descansar millor.

  • No t’obsessionis amb el rellotge i evita tenir pensaments relacionats amb l’activitat diària o planificació del dia següent. És hora d’estar més tranquils!
  • Sopa de forma lleugera i fes alguna activitat que t’agradi i relaxant. per exemple: llegir, escoltar música suau, prendre una dutxa o un bany calent…
  • Anar baixant la llum, dormir en una habitació fosca i sense soroll, amb una temperatura estable i en un llit confortable també t’ajudaran.

dormir2Hi ha persones que incorporen la fitoteràpia en el seu ritual per anar a dormir.  Es tracta de prendre mitja hora abans d’anar a dormir  productes a base de plantes com la valeriana, la passiflora i l’arç blanc que afavoreixen el descans i el son de forma natural.

Segueix aquests rituals i tindràs uns dies i unes nits més tranquil·les! 😉

Evita les molèsties de la sinusitis!

Estàndard

La primavera és època d’al·lèrgies i això fa que la gent tingui més sinusitis, un trastorn comú que afecta les vies respiratòries superiors, causat per la inflamació de la mucosa del nas i dels sinus paranasals.

sinusitis 1

Quins símptomes  puc notar?

Els símptomes són sensació de congestió nasal, mal de cap localitzat a la zona frontal, maxil·lar, dolor sota els ulls i al seu voltant. A més també pots tenir sensació continuada de congestió i moc, i en alguns casos, tos i esternuts. Si les molèsties s’allarguen més de 12 setmanes, pots tenir sinusitis crònica.  En aquests casos el metge et donarà antibiòtics, o corticoides per combatre-la.

Què fer per prevenir-la:

  • Evitar o tractar la grip o els refredats que la poden produir.
  • Evitar el fum i els contaminants.
  • Beure líquid per augmentar la humitat del cos o fer servir humidificador per alleujar-ne els símptomes.
  • Fer una dieta variada i equilibrada: menjar moltes fruites i verdures per reforçar el sistema immunitari,i si vols també pots ajudar-te d’algun complex vitamínic.

fruites

periodontitis: prevenció i cura

Estàndard

La periodontitis és la forma greu de la malaltia periodontal. Amb el pas del temps la placa bacteriana s’estén i creix per sota de la línia de la geniva, els bacteris produeixen inflamació i irritació i els teixits i l’os que suporten la dent acaben essent destruïts. Les genives separades de les dents formen bosses (espais entre la dent i la geniva) que s’infecten i poden portar finalment a la pèrdua de les dents.

Què he de fer per prevenir-la?

La millor forma de prevenir la periodontitis és mantenir una correcte higiene bucal. Per controlar la placa bacteriana a la boca hi ha dos tipus de mètodes:

  • Mètodes mecànics: Fer servir el raspall manual normal i el fil dental o els raspallets interdentals.

periodontis cinta

La higiene bucal adequada s’ha de fer després de cada menjar. A més és necessari revisions periòdiques amb el dentista per detectar aviat possibles problemes.

T’aconsellem:

  • Què tinguis cura de la higiene bucodental des de la infància.
  • Raspallar almenys 2 cops al dia o després de cada menjar.
  • Potenciar la neteja dental amb l’ús de la seda dental i els col·lutoris.
  • Reduir els aliments ensucrats de la dieta i no ingerir-los abans d’anar a dormir.
  • No prendre aliments massa àcids.
  • Incrementar la ingesta d’aliments rics en calci i flor.
  • Menjar aliments sòlids i durs per enfortir les genives i netejar les dents (per exemple les pomes).

periodontis poma

  • Realitzar una higiene dental cada 6 mesos.

Per tenir un bon somriure, cuida’t les dents 😉

Pells seques: prou picor!

Estàndard

Cada cop sentim a parlar de més gent que té la pell seca amb tendència a atòpica. Aquest tipus de pell és una pell pobra en lípids, la funció dels quals és fer de barrera davant de les agressions externes.

hidratació-corporal

La picor i la irritació són les senyals més característiques d’aquest tipus de pell.

 Recomanacions bàsiques per les pells seques:

  • No fer banys massa calents ni massa freqüents.
  • No utilizar sabons ni perfums forts.
  • Utilitzar crema hidratants per mantenir-la sempre humectada i recuperar la capa grassa que fa de barrera protectora.

Cuida la teva pell 😉

Astènia primaveral: Que no et falti l’energia!

Estàndard

Amb l’arribada de la primavera és freqüent que una part de la població pateixi un estat caracteritzat per la sensació de cansament, la falta d’energia i la baixada de la pressió, sense cap motiu justificat. És el que els experts anomenen astènia primaveral. La causa d’aquesta manca de forces no es coneix amb exactitud, però els experts creuen que és degut a una mala adaptació de l’organisme a les característiques pròpies de la primavera (diferents hores de llum solar i condicions de temperatura, humitat i pressió atmosfèrica). No afecta totes les persones de la mateixa manera perquè hi ha un factor endogen que n’augmenta la predisposició.

astènia 1

L’astènia primaveral afecta principalment les dones i els joves en general, però l’envelliment de la població fa que augmenti el nombre de persones grans que pateixen aquests símptomes amb l’arribada de la primavera.

Què he de fer per estar preparat per l’astènia primaveral?

La millor forma de prevenció és mantenir uns hàbits de vida saludables:

  • Fer una dieta equilibrada i variada, basada en aliments frescos, rics en vitamines i minerals.
  • És important fer un esmorzar que contingui aliments energètics per enfrontar el dia i un sopar lleuger almenys dues hores abans d’anar a dormir.
  • Hidratar el cos bevent uns dos litres d’aigua al dia.
  • Dormir les hores necessàries que ens permetin sentir-nos descansats.
  • No abusar de les substàncies excitants com el cafè, l’alcohol o el tabac.
  •  Realitzar exercici físic moderat almenys durant trenta minuts al dia, cosa que ens permetrà sentir-nos més vitals. També es pot combinar amb exercicis de relaxació.
  • Portar un ritme de vida ordenat , intentant mantenir horaris fixos per menjar i dormir, i evitar l’estrès sempre que es pugui.

Si amb seguint els aquests hàbits saludables no en fas prou, pots ajudar el teu organisme  prenent  algun complex vitamínic.

astènia 2

Omple’t d’energia per estar a punt per la primavera 😉

 

Com prevenir la conjuntivitis al·lèrgica estacional

Estàndard

La conjuntivitis al·lèrgica estacional és una reacció al·lèrgica molt freqüent, un 25 % de la població la pateix. És ara a la primavera quan hi ha més gent afectada ja que el pol·len (al·lergogen) n’és un dels principals desencadenants. Es produeix  als ulls per contacte amb l’al·lergogen en fregar-nos-els.

conjuntivitis al.lergicaEls símptomes que presenta són coïssor, envermelliment, sensació de tenir sorra als ulls, fotofòbia (sensibilitat a la llum), inflamació a les parpelles i llagrimeig.

Què he de fer si em noto els símptomes?

Si vas a l’especialista et diagnosticarà i et posarà el tractament més adequat. A més pensa que hi ha unes mesures que pots tenir en compte per minimitzar les molèsties de la conjuntivitis al·lèrgica:

  • No fregar-se els ulls, ja que pot empitjorar la picor.
  • Higiene palpebral amb solucions salines estèrils i tovalloletes netejadores.
  • Ús de compreses fredes sobre les parpelles.
  • Llàgrimes artificials per eliminar els al.lergògens de la superficia ocular.  ( Si les poses a la nevera 30 min abans de l’aplicació tenen també un efecte calmant).

conjuntivits col·liriEl tractament generalment alleuja els símptomes. Tanmateix, la conjuntivitis al·lèrgica estacional,  tendeix a reaparèixer si continua l’exposició als al·lergògens.

Què he de fer per prevenir-la?

El millor tractament és evitar l’exposició als al·lergògens ( pol·len o àcars…), cosa que no sempre és possible. Una sèrie de mesures a tenir en compte són:

  • Higiene de la llar, preferiblement amb aspiradora.
  • Matalassos i roba de llit sintètics.
  • Evitar catifes, cortines i peluixos.
  • Evitar animals domèstics.
  • Durant les crisis, no fer servir les lents de contacte, millor fer servir ulleres com a protecció física.
  • Vigilar amb els perfums i maquillatges.
  • Consultar els calendaris de pol·linització que es publiquen anualment, els quals indiquen les estimacions de càrrega de pol·len segons les floracions previstes.
  • Evitar estades perllongades i activitats físiques a parcs, jardins i zones amb arbres, sobretot en dies de molt vent.
  • Tancar les finestres del dormitori, ventilar a la tarda i polvoritzar aigua abans d’anar a dormir.
  • Quan es viatja en cotxe, tancar les finestres i usar filtres de pol·len.
  • Rentar-se els cabells i dutxar-se a la nit per eliminar el pol·len acumulat durant el dia.

Segur que si segueixes aquestes mesures podràs gaudir d’una millor primavera 😉