Iogurt vs probiòtics

Estàndard

En altres articles d’aquest blog ja hem parlat dels probiòtics i del seu paper per recuperar l’equilibri de la flora intestinal. Ara ja en coneixem la seva importància i com els hem d’utilitzar. Un cop sabem tot això, una de les preguntes que ens acostumen a fer a la farmàcia és: si em menjo un iogurt serà el mateix? Tots sabem per la publicitat que els iogurts porten algun tipus de bacteris… són iguals que els dels probiòtics comercialitzats? Fan la mateixa funció? Ara ho veurem!

yogurIogurts vs probiòtics

Un iogurt és un producte de llet coagulada obtinguda per la fermentació làctica produïda exclusivament per Lactobacillus delbrueckii sp. bulgaricus i Streptococcus salivarius sp. thermophilus. La seva composició final conté una quantitat mínima de 100.000.000 colònies per gram o mil·límetre d’aquests bacteris. Sembla una quantitat alta (té vuit zeros!) però realment és una quantitat baixa.

En canvi, els probiòtics comercialitzats que trobem a la farmàcia són complements alimentaris que poden contenir diferents soques de probiòtics entre d’altres components. Els bacteris estan en forma liofilitzada i els podem trobar en diferents formats: pols, càpsules, comprimits, vials, sticks, sobres, bricks o líquids. D’aquesta manera en podrem ajustar molt les dosis per obtenir un efecte terapèutic.

En definitiva, no és el mateix un iogurt que un probiòtic de la farmàcia. Al probiòtic trobarem més varietat de soques, més quantitat i en diferents formats per poder ajustar correctament la dosi que necessitem.

Anuncis

Els 6 enemics de la salut dental

Estàndard

En general ja sabem cuidar la nostra boca: ens hem de raspallar les dents després de cada àpat i hem de complementar aquesta higiene amb el col·lutori i els raspallets interdentals o el fil per acabar de fer net.

fotoSaludDentalPerò què passa en prendre un cafè…quan acabem ens netegem la boca? Sabem els efectes que fan l’estrès i el tabac en la salut dental? És perjudicial mastegar xiclet? Ara descobrirem els 6 principals enemics de la salut dental i com ens hi hem d’enfrontar per guanyar-los! 😉

Els 6 enemics de la salut dental

Aliments que tenyeixen: degut a la porositat de les dents hi ha aliments que tenyeixen (refrescos de cola, cafè, te, vi negre, cireres, remolatxa, etc. Sempre que mengem algun d’aquests aliments ens haurem de rentar les dents.

Aliments que danyen l’esmalt: els aliments àcids, i també els vòmits, danyen l’esmalt, perjudicant la part més superficial de les dents i fent que aquestes perdin brillantor.

Aliments dolços: les begudes carbonatades, dolces i els sucres són els principals desencadenants de la càries i altres problemes bucals.

Mastegar xiclet: l’abús dels xiclets no és bo ja que pot provocar problemes musculars i de mal engranatge.

Tabac: el consum de tabac afecta a l’estructura de l’os i de les dents.

Estrès: provoca que forcem més la mandíbula i apretem les dents (bruxisme). Això pot provocar problemes musculars, dolors, mal engranatge de la mandíbula i desgast dental. Per tractar el bruxisme s’utilitzen les fèrules de descàrrega.

Aquests són els principals enemics de la salut dental. Els coneixies? Com t’hi enfrontes?

Com preparar el teu cos pel sol en 3 passos

Estàndard

Ja comença a fer caloreta… per fi l’estiu s’acosta! Últimament ja estem gaudint de dies amb un sol bastant intens: comencem a anar a la platja i a practicar activitats a l’aire lliure. Ha arribat el moment de preparar la nostra pell per rebre els rajos de sol.

tomar-el-solA part de protegir i cuidar la nostra pell, podem aconseguir allargar el nostre bronzejat. Com ho farem? Doncs si seguim 3 senzills passos ho aconseguirem! 😉

Els 3 passos per preparar la pell pel sol

1. Cuidar la pell: caldrà mantenir una bona hidratació tant per dins (bevent molta aigua) com per fora (aplicant cremes hidratants corporals i facials). Per tal que les cremes hidratants s’absorbeixin millor, haurem de fer exfoliacions de forma regular (1 o 2 vegades a la setmana) tant a la cara com al cos. A més a més aconseguirem eliminar les cèl·lules mortes i les impureses de la pell.

2. Alimentació: Per preparar la pell pel sol és bàsic ingerir cada dia com a mínim dues racions d’aliments amb betacarotens. Quins aliments en porten? Doncs pastanagues, carabasses i verdures de fulles verdes. També en trobarem a algunes fruites: albercocs, cireres, préssecs, meló. Tots aquests aliments estimulen la producció de melanina i neutralitzen els radicals lliures.

3. Complements alimentaris: hi ha complements alimentaris, com el de la casa Oenobiol, formulats específicament per protegir les cèl·lules del dany oxidatiu que provoca el sol. També ajuden a potenciar i fer que duri més el to moreno de la pell.

Això sí, el més important és que sempre que estiguem exposats al sol, utilitzem un protector solar.

Taking sunbathAquests són els 3 passos bàsics per preparar la teva pell. Els segueixes? Quins són els teus trucs per protegir la pell a l’estiu?

Mama, em fa mal l’orella

Estàndard

Quantes vegades has sentit aquesta frase! Però què cal fer quan el teu fill et diu: “mama, em fa mal l’orella”? El primer que cal fer és mantenir la calma perquè ja t’avancem que no es pot fer gran cosa…. Ara ho anirem veient.

oidos_sanos_ninosEl sistema auditiu està dividit en tres parts: la part externa (pavelló auricular i conducte auditiu extern fins al timpà), la part mitja (es comunica amb les fosses nasals per la trompa d’Eustaqui) i l’oïda interna (formada per la còclea, que és l’òrgan de l’audició i l’equilibri).

Quines patologies podem trobar a l’oïda?

Patologia de l’oïda externa: la infecció del conducte auditiu o otitis externa afecta especialment els banyistes i són característiques a l’estiu. Els seus símptomes són dolor i prurit (picor).

Patologia de l’oïda mitja: podem trobar infeccions virals o bacterianes que poden donar com a símptomes dolor intens i a vegades febre. És típic en nens menors de 2 anys.

També podem trobar l’otitis barotraumàtica, que es produeix durant l’aterratge de l’avió o en submergir-se a l’aigua. És deguda a la diferència entre la pressió atmosfèrica i la pressió a la cavitat de l’oïda mitja. Per prevenir-la, durant l’enlairament o l’aterratge de l’avió, és convenient llepar un caramel o mastegar un xiclet. Si hi ha dolor, caldrà tapar-se el nas amb la mà i espirar amb la boca tancada (maniobra de Valsalva).

Patologia de l’oïda interna: evoluciona amb vertigens i pèrdua auditiva.

Però què faig si el meu fill té mal a l’oïda?

Doncs caldrà anar al pediatre. Abans de posar unes gotes serà necessari que el pediatre verifiqui la integritat del timpà. Si posem gotes i el timpà està obert, la reacció pot ser vertigen, acúfens (sorolls) o sordera irreversible. Així que val la pena que el pediatre hi faci un cop d’ull.

El que sí que podem fer és donar-li analgèsics per mitigar el dolor mentre esperem el diagnòstic del pediatre.

La menopausa: com combatre els seus símptomes

Estàndard

La menopausa és un procés natural que es produeix quan els nivells d’estrògens baixen i dóna com a resultat l’aturada definitiva de la menstruació. Durant aquesta etapa l’organisme de la dona experimenta canvis físics  i emocionals.

A mesura que les dones s’acosten a la menopausa comencen a experimentar símptomes com: fogots, canvis d’humor, insomni, irritabilitat, pèrdua de la libido, depressió i altres molèsties.

Mature smiling woman with apple

Els mecanismes fisiològics que controlen tots aquests símptomes no es coneixen del tot. El que sí que està clar és que són el resultat de la parada programada dels ovaris i la conseqüent deficiència d’estrogen (hormona produïda pels ovaris). Algunes plantes contenen fitoestrògens, que són substàncies similars als estrògens d’origen natural.

Aquestes substàncies poden ajudar a suplir els estrògens dels ovaris i, per tant ajudar a controlar aquests símptomes tan molestos de la menopausa.

Hi ha complements alimentaris com el Gineseda que, a més a més també contenen altres substàncies com:

Llúpol: per ajudar a dormir bé, irritabilitat, canvis d’humor, fogots.

Salvia Officinalis: per la sudoració durant els fogots i la sensació d’inflor.

Oli d’onagra: per la sequedat vaginal i cutània.

Vitamina E: per la sequedat cutània.

Vitamina B6: per la irritabilitat i els canvis d’humor.

Vitamina D3: afavoreix la fixació del calci a l’os.

Cuida’t el cor!

Estàndard

El colesterol és una substància que tots tenim de forma natural al nostre organisme. És un element indispensable per molts dels processos vitals del nostre cos, sobretot pel funcionament del cor.

Però què passa si en tenim en excés?

El colesterol en excés es va acumulant a les artèries i les va taponant, fins i tot pot arribar a obstruir-les! Si això passa, la sang no flueix correctament i s’ocasionen greus problemes circulatoris. Està demostrat que si el nivell de colesterol total és elevat (superior als 240mg/dl) es duplica el risc de patir problemes de cor.

Heart in palms

Com puc evitar l’excés de colesterol?

Per no arribar a aquesta situació, com en moltes altres coses, el més important és la prevenció. La dieta és la clau per mantenir el colesterol a ratlla. Cal seguir una alimentació sana, que sigui rica en àcids grassos Omega-3. És bàsic reduir el consum d’aliments grassos com els embotits i augmentar el de fruites i verdures, cereals integrals, llegums, fruits secs (nous) i peix blau.

A part de la dieta, també val la pena fer exercici físic, no fumar i evitar el sobrepès.

Si ens costa seguir una dieta rica en àcids grassos Omega 3, podem prendre un complement alimentari per ajudar-nos a arribar a la dosi diària recomanada.