La bronquiolitis: què és, població vulnerable i pautes de prevenció

Estàndard

La bronquiolitis és una infecció respiratòria bastant freqüent a l’hivern. La infecció és d’origen víric i en nens menors de 2 anys i en determinats grups de risc pot requerir hospitalització. En canvi, en adults sans i en nens majors de 2 anys acostuma a cursar com un procés lleu amb símptomes similars a un refredat.

bronquiolitisPerò, què és exactament la bronquiolitis?

Què és la bronquiolitis?

És l’obstrucció de l’aire dels bronquíols, vies respiratòries que són més petites en el cas dels nadons. Els bronquíols s’encarreguen de transportar l’oxigen pels pulmons des dels bronquis, que són les vies respiratòries més grans, fins als alvèols pulmonars on es produeix l’intercanvi d’oxigen i diòxid de carboni.

Normalment la bronquiolitis dura entre 7 i 32 dies, tot i que de mitjana té una durada de 15 dies.

Població vulnerable

Els nens vulnerables davant la bronquiolitis són, en general, els menors de dos anys. Seran especialment vulnerables els que el seu sistema immunitari i/o l’estat o desenvolupament dels pulmons o aparell respiratori és més dèbil o tenen alguna condició prèvia que fa que la infecció cursi en ells amb més facilitat.

Els grups de nens més vulnerables són:

  • Nadons prematurs
  • Nadons amb cardiopaties congènites
  • Nadons amb síndrome de Down
  • Nens amb malalties pulmonars

Pautes de prevenció

Cal seguir unes pautes per evitar el contagi de la bronquiolitis. Les pautes de prevenció fonamentals són:

  • Rentar-se bé les mans amb aigua i sabó

bronquiolitis2

  • Netejar les joguines i superfícies que poden estar en contacte amb persones (adults o nens) amb símptomes de refredat o grip.
  • Evitar el fum del tabac
  • Evitar els llocs tancats on hi ha aglomeracions de gent i llocs on hi pugui haver malalts.
  • Practicar la lactància materna almenys durant els sis primers mesos de vida del nadó.
  • Utilitzar mocadors d’un sol ús
  • Evitar tapar-se la boca amb la mà quan esternudem o tussim. En cas de fer-ho, haurem de rentar-nos les mans amb aigua i sabó després.
  • Fer la ventilació diària de la casa.
Anuncis

4 consells per combatre la sensibilitat dental

Estàndard

Fa un temps ja vam parlar en aquest blog de la sensibilitat dental, vam explicar l’origen i les causes.

Però, què podem fer per combatre-la? Avui donarem 4 consells que ens ajudaran.

sensibilitat_dentalConsells per combatre la sensibilitat dental

  1. Si hem consumit aliments o begudes àcids, deixarem passar un temps (cinc minuts) abans de raspallar-nos les dents per tal que la saliva pugui neutralitzar el pH àcid i així reduïm el desgast de l’esmalt.
  2. Evitarem l’ús inapropiat d’escuradents. Existeixen elements d’higiene interproximal que cuiden les dents i les genives.
  3. Utilitzem un raspall de dents específic per a sensibilitat dental, amb filaments extrasuaus per a una neteja delicada, utilitzant una tècnica de raspallat adequada.
  4. Utilitzem una pasta dentífrica o gel no abrasius i col·lutoris amb principis actius per a la sensibilitat dental.

Si seguim aquests 4 consells bàsics aconseguirem mantenir la sensibilitat a ratlla! 😉

Els 4 trucs contra les nàusees de l’embaràs

Estàndard

La molèstia més freqüent i coneguda a l’inici de l’embaràs són les nàusees. És aquella sensació tan desagradable de ganes de vomitar. De fet, un de cada tres casos acaben en vòmits. És una molèstia realment freqüent ja que el 90% de les dones embarassades les ha patit, sobretot al aixecar-se del llit i en la primera gestació més que en la segona. També les poden provocar olors fortes, com la que sents en obrir la nevera.

nausees_1Però, per què tenim nàusees? La progesterona i la gonadotropina coriònica (hormones de l’embaràs) provoquen una relaxació del tracte digestiu, fan més lenta la digestió i causen les nàusees, a més de provocar un augment de la salivació i més sudoració.

La bona notícia és que les nàusees acostumen a desaparèixer en finalitzar el primer trimestre.

Ara que ja sé què són les nàusees i per què les tinc, com les puc combatre?

Els 4 trucs contra les nàusees de l’embaràs

Existeixen molts trucs contra les nàusees i, com s’acostuma a dir, cada persona és un món. Alguns d’aquests trucs són:

  1. No aixecar-se del llit en dejú: menja algun aliment ric en hidrats de carboni (per exemple cereals o galetes) i espera una estona al llit. Quan t’hagi passat el malestar, aixeca’t amb moviments lents i suaus.
  2. Fer 5 àpats al dia: fracciona l’alimentació en 5 àpats, evitant els fregits i els plats pesats i amb olors fortes.
  3. Beure els líquids entre el àpats i a petits glops
  4. Prendre un antiemètic compatible amb l’embaràs: si les nàusees continuen o vomites diversos dies seguits, val la pena anar al metge i prendre un antiemètic que sigui compatible amb l’embaràs.

nausees_2Aquests són alguns dels trucs que existeixen contra les nàusees de l’embaràs. Però segur que n’hi ha molts d’altres…quins trucs contra les nàusees coneixes? Quins et funcionen millor? Ens encantarà llegir-te als comentaris! 🙂

Consells per augmentar la vitalitat de la dona

Estàndard

L’alimentació és el pilar bàsic per sentir-nos bé i tenir vitalitat. Cada dia hem de fer una aportació correcta dels nutrients necessaris per tal de tenir força per fer les tasques del dia a dia.

energiaI quins són aquests nutrients necessaris?

Nutrients essencials per a la dona

La dona passa per diferents etapes al llarg de la vida. Depèn del moment de la vida i de la situació (embaràs, menopausa, etc) les necessitats nutricionals seran diferents. Però hi ha una sèrie de nutrients que són essencials. Aquests nutrients essencials són:

  • Ferro: és un mineral imprescindible per dur a terme funcions tan importants com la formació dels glòbuls vermells, que són els encarregats de transportar l’oxigen i millorar la capacitat de concentració i d’aprenentatge. La deficiència de ferro és bastant freqüent dins la població femenina i produeix símptomes com: fatiga, apatia, falta de gana i feblesa muscular.
  • Vitamina C: aquesta vitamina sobretot contribueix al bon funcionament del sistema immunitari i afavoreix l’absorció del ferro. La trobarem en aliments com: cítrics (taronges i llimones), kiwis, verdures i hortalisses de fulla verda, pebrots, farigola, julivert, etc. Ens ajudarà a combatre l’apatia i la fatiga a part de prevenir refredats.
  • Vitamines del grup B: són essencials ja que estan implicades en el funcionament correcte dels òrgans.

Altres maneres d’augmentar la vitalitat

A part de tenir una alimentació correcta, hi ha altres coses que ens poden ajudar a tenir energia i vitalitat. Què més podem fer?

  • Estat d’ànim: estar motivat, tenir uns objectius i mantenir una actitud positiva farà que tinguem un bon estat d’ànim. Això ens farà sentir plens d’energia i vitalitat!

energía

  • Complement alimentari: en èpoques amb més desgast físic o mental (per exemple durant els exàmens) o en situacions d’apatia o cansament, prendre un complement alimentari a base de vitamines ens pot ser de gran ajuda.

El magnesi: beneficis i complements

Estàndard

El magnesi és un dels nutrients essencials que no pot faltar en una dieta sana i equilibrada. És molt important per aconseguir un funcionament òptim del nostre organisme ja que és necessari per produir energia, sintetitzar les proteïnes i els greixos, per a l’activitat muscular en la contracció i la relaxació, per metabolitzar el calci i també per a les diverses funcions del sistema nerviós.

Com notarem que ens falta magnesi?

Si ens falta magnesi notarem una sèrie de molèsties o símptomes que ens serviran d’avís: enrampades musculars, irritabilitat, fatiga, alteracions digestives o trastorns del son. A part d’estar atents a aquests símptomes, hem de tenir en compte que hi ha situacions en les quals el cos demana una aportació extra de magnesi. Algunes d’aquestes situacions especials són: durant l’embaràs o la lactància, quan hi ha una sobrecàrrega física i intel·lectual o quan s’està sotmès a molt estrès.

magnesiCom aconsegueixo el magnesi que em falta?

La dosi de magnesi diària recomanada és de 300mg. Per aconseguir aquesta quantitat cal incloure’l a l’alimentació. Hi ha aliments com la fruita seca, els llegums i les verdures de color verd intens que contenen una gran quantitat de magnesi. Si tot i incloure’l a l’alimentació, ens costa arribar a la quantitat diària recomanada, notem els símptomes o molèsties que hem comentat o estem en alguna de les situacions especials ens serà de gran ajuda un complement alimentari a base de magnesi.

Com treure els mocs del teu nadó en 3 passos

Estàndard

Des de ben petits els nadons tenen mocs. Així que, quasi des de que neixen, hem d’aplicar el “ritual” o protocol de treure els mocs. Sembla que sigui una cosa senzilla, i, de fet, tampoc és difícil, però sí que cal fer-ho correctament per destapar-li bé el nas. Com ho farem?

Protocol per treure els mocs en 3 passos

El material que necessitem és: un producte a base d’aigua de mar o solució fisiològica i un aspirador nasal per a nadons.

Un cop tinguem el material ja podrem aplicar el protocol dels 3 passos:

  1. Estirem el nadó panxa amunt, li girem el cap a una banda, mantenim el cap ben subjectat i apliquem el producte a l’orifici nasal superior. Repetirem l’operació a l’altre orifici, girant el cap a l’altra banda.como-limpiar-la-nariz-del-bebe
  2. Al cap de 10-20 segons, incorporem al nadó perquè acabi d’expulsar les mucositats.
  3. Per eliminar les mucositats que encara han quedat a les foses nasals, hem d’utilitzar l’aspirador nasal. Tornarem a estirar el nadó. Col·loquem la boquilla en un dels orificis nasal del nadó i l’altre extrem a la boca de l’adult. Aspirem suaument i de forma regular. Repetirem l’operació a l’altre orifici. Retirem el recanvi que hem utilitzat i el llencem.

aspirador-nasal-convencionalAplicant aquests senzills 3 passos ja tindrà el nas més destapat! 😉

Aliments que ens protegeixen del fred

Estàndard

Ja ha arribat el fred! Després de passar gran part de la tardor en màniga curta, ara ja podem treure de l’armari la jaqueta gruixuda i la bufanda. L’arribada del fred també comporta les infeccions gastrontestinals o respiratòries que són típiques d’aquesta època.

fredA part de recuperar la roba d’hivern, tenim altres maneres de protegir-nos del fred! Com ho podem fer? Hi ha aliments que ens ajudaran a combatre el fred.

Aliments que ens protegeixen del fred

  • Un bon caldo: el típic brou de l’àvia, a part de ser un bon remei contra el fred, ens ajudarà a protegir-nos dels refredats. Les sopes de patata, ceba, pastanaga, api, pollastre, redueixen la inflamació de les mucoses que es produeix quan hi ha una infecció de les vies respiratòries altes.
  • Probiòtics i prebiòtics:

Els aliments probiòtics contenen bacteris amics que colonitzen la flora intestinal, que és l’encarregada que el sistema immunitari funcioni adequadament. Un d’aquests aliments probiòtics és el iogur, que ens ajudarà a prevenir molèsties gastrointestinals i, fins i tot, els refredats.

Els prebiòtics són substàncies vegetals no digeribles que actuen d’aliment per als bacteris amics. Trobarem prebiòtics de manera natural en aliments com: espàrrecs, blat, ceba, carxofes, alls, remolatxa, etc.

  • Dieta mediterrània: una dieta mediterrània variada ens ajudarà a combatre les malalties típiques d’aquesta època. Les vitamines que més ens interessen per protegir-nos són l’A i la C.

Vitamina A: la trobarem en làctics i derivats, carns i ous. Una de les seves funcions és la de millorar l’estat de la pell a causa del fred, i prevenir clivelles i erosions.

Vitamina C: la trobarem en verdures i hortalisses. És antioxidant i prevé i escurça els refredats.

comida-de-inviernoA part de seguir aquests consells dietètics, ens pot ajudar a combatre el fred i els seus efectes, prendre un complement alimentari a base de probiòtics. Aquest complement ens servirà per mantenir un bon equilibri intestinal.