Xerostomia

Estàndard

Que és?

La xerostomia és la sensació subjectiva de sequedat bucal i es deu normalment a la disminució o absència de saliva provocada per un mal funcionament de les glàndules salivals.

Els pacients que reben radioteràpia al cap i el coll poden tenir el flux salival disminuït, ja que, si el camp de radiació inclou la boca, pot danyar les glàndules salivals, responsables de la producció de saliva.

La xerostomia afavoreix a vegades l’aparició d’altres complicacions bucals, com càries, disfàgia, alteracions del gust, glossodínia, infeccions o halitosi, en els pacients en tractament amb radioteràpia de cap i coll, ja que el dany produït a les gandules salivals provoca canvis en el volum, la consistència i el pH de la saliva secretada.
Per aquest motiu, és fonamental que adopti les mesures necessàries per combatre els símptomes de la xerostomia, millorant així la seva qualitat de vida i evitant les possibles complicacions derivades.

El tractament de la xerostomia és simptomàtic i està dirigit a calmar o alleujar els símptomes de la sequedat bucal.

Recomanacions generals per a pal·liar els símptomes:

  • Eliminar el tabac
  • Beure aigua amb freqüència durant tot el dia
  • Evitar dejunis molt prolongats
  • Humitejar els llavis i, si és necessari, fer servir bàlsams labials
  • Reduir la ingesta d’aliments secs, molt picants, enganxosos i ensucrats, i augmentar la ingesta de formatges curats, fruites i verdures
  • Evitar el consum de productes amb cafeïnes o alcohol
  • Seguir una higiene bucal rigorosa
  • Visitar periòdicament a l’odontòleg.

Recorda, la higiene bucal és fonamental en el cas de patir boca seca, per això, cal reforçar els tècniques d’higiene bucal. Segueix els nostres consells i la teva salut t’ho agrairà. 😀

Anuncis

Protectors solars

Estàndard

Els protectors solars són productes cosmètics que en la seva fórmula incorporen un filtre solar, el qual és necessari per prevenir alteracions de la pell derivades de l’exposició a les radiacions ultraviolades del sol, des de la cremada inicial fins al melanoma o càncer de pell.

La radiació ultraviolada a la pell desprotegida pot tenir conseqüències irreversibles per a aquesta. El dany cutani provocat per les radiacions solars inclouen: envelliment de la pell, hiperpigmentació i càncer de pell.

Factors que poden potenciar el dany a la nostra pell:

  • Edat: Les persones majors de 55 anys són més propenses a patir melanoma a la pell.
  • Factors genètics: La predisposició de cadascú a patir algunes infeccions a la pell, com l’herpes labial, pot ser desencadenat per les radiacions solars.
  • Tipus de pell: Com més blanca és la pell, més vulnerable és al sol.
  • Tractaments estètics: certs tractaments com pílings o el làser, deixen a la pell en una situació més sensible cap a les radiacions.

Com triar la protecció adequada

El FPS ens dóna la idea de quant temps pot estar exposada la pell al sol amb aquest nivell de protecció. En funció del fototip de la nostra pell i de la quantitat de radiació ultraviolada, triarem un o altre FPS per protegir-nos adequadament:

Classificació dels fototips

Fototip

I

 II  III  IV
¿Es bronzeja? Mai A vegades  Sempre

Sempre

 

¿Es crema? Sempre A vegades  Rares vegades

Mai

 

Color de pèl  Pèl-roig  Ros  Castany

Negre

 

Color d’ulls  Blau Blau/Verd Gris/Marró Marró

En conseqüència, a major radiació i menor nombre de fototip, necessitarem un filtre solar més gran:

Elecció adequada del FPS segons el fototip i l’UVI (radiació ultraviolada)

UVI Fototip I

Fototip II

Fototip III

Fototip IV

1-3 15-20 15-20

15-20

15-20

4-6

30-50

30-50

15-20

15-20

7-9

50+

30-50

15-20

15-20

>10

50+

50+

30-50

15-20

Consells per a l’exposició al sol

  • Utilitza el fotoprotector fins i tot en dies ennuvolats.
  • Procurar no adormir-se al sol.
  • No utilitzar desodorants o colònies a l’exposició al sol.
  • Alguns medicaments produeixen fotosensibilitat al sol quan ens exposem.
  • En casos d’embaràs, antecedents familiars de càncer de pell i fototips I i II, aplicar productes de fotoprotecció alta o molt alta.
  • Vigilar els canvis de mida i color de pigues i lunars. Anar al metge en aquests casos.
  • Protegir els ulls amb ulleres de sol amb protecció UV.
  • Rebutjar els fotoprotectors oberts de més de 12 mesos.
  • Utilitza protecció més elevada en les primeres exposicions solars
  • Renovar l’aplicació del fotoprotector cada 2 h.

Tipus de fotoprotectors

Segons la seva consistència, podem distingir diferents formes cosmètiques, cadascú per a una zona determinada o per a una millor aplicació:

  • Cremes: Són les més hidratants
  • Gels: Són els més refrescants pel seu baix contingut en alcohol, que s’evapora en contacte amb la pell.
  • Gels-Crema: Es caracteritza pel seu nul contingut gras, ràpida absorció i capacitat hidratant.
  • Locions o llets protectores: S’estenen millor i són també bones hidratants.
  • Esprais: Més còmodes i nets a l’hora d’aplicar.
  • Esprais per als cabells: Indicats per ruixar sobre el cabell, evitant així la sequedat deguda al sol i la seva decoloració.
  • Esprais i cremes pediàtriques: Especialment indicats per a nens.
  • Sticks zones sensibles: Protegeixen especialment les zones sensibles
  • Càpsules orals: Intensifica el to del bronzejat. Reforça el sistema antioxidant i disminueix la sensibilitat de la pell davant del sol.
  • Aftersun: Hidrata la pell seca pel sol, amb propietats emol·lients i calmants.

Ara ja saps com triar la protecció adequada, en funció del fototip de la pell i la quantitat de radiació ultraviolada, segueix els nostres consells i gaudeix d’unes vacances ben protegit 😉

Mal d’esquena? Com prevenir-lo!

Estàndard

Es calcula que vuit de cada deu persones patiran mal d’esquena en algun moment de la seva vida.Es tracta d’un dels motius de consulta més freqüents i, tot i que hi ha múltiples maneres de tractar-lo, des de massatges i medicaments fins a la cirurgia, mai no està de més recordar aquesta màxima que comença dient: ” Val més prevenir…”

Recomanacions per prevenir el mal d’esquena:

Practicar exercici. L’activitat física ajuda a enfortir els músculs de l’esquena. Tot i que determinats esports poden ser perjudicials( el bàsquet, per exemple), caminar, nedar o practicar ioga o Pilates és beneficiós. A més, hi ha exercicis específics per reforçar la zona lumbar que només requereixen uns pocs minuts cada dia. Per exemple, estant ajagut d’esquena, acostar un o els dos genolls fins al pit ajudant-nos amb les mans.

Estiraments del coll. S’han de fer de manera suau i lenta, de dalt a baix i lateralment. Alleugen la tensió de la zona cervical i són especialment recomanables abans i després de practicar exercici.

Evitar l’excés de pes. L’esquena es ressent dels quilos de més, així que l’ideal és mantenir-se en un pes normal, per sota d’un índex de massa corporal de 25 kg/m2.

Estar ben assegut. Moltes persones que passen la major part del temps assegudes acaben patint dolor a la zona lumbar. Per prevenir-lo és important mantenir l’esquena recta, repenjar completament els peus a terra i mantenir els genolls al mateix nivell  o per sobre els malucs. El respatller del seient ha de subjectar l’esquena respectant-ne les curvatures naturals, sobretot la zona lumbar. A més, val la pena aixecar-se almenys una vegada cada hora per fer una petita passejada i estirar les cames.

Asseure’s i aixecar-se. A l’hora de seure, no ens hem de desplomar sobre el seient, sinó fer-ho de manera controlada repenjant-nos bé en els reposabraços – si n’hi ha – i col·locant l’esquena ben enganxada al respatller del seient. Quan haguem d’aixecar-nos de la cadira o del sofà, és preferible que ens repengem en els reposabraços o en les nostres pròpies cuixes. Això sí, en qualsevol cas amb l’esquena sempre recta.

Compte en aixecar pesos. Flexionar la columna vertebral a l’hora d’aixecar una càrrega pesada està totalment desaconsellat. És recomanable flexionar els genolls i mantenir l’esquena recta o lleugerament arquejada cap enrere, mai cap endavant.

Evitar estar dempeus sense moure’s. Estar aturat fa patir més la columna que quan s’està caminant. El millor és, intentar moure’s. També és bo elevar una mica un peu repenjant-lo en un esglaó, mentre l’altre sosté el pes del cos.

Caminar ben recte. Les persones que tendeixen a caminar encorbades acaben amb més problemes d’esquena, de manera que, de la mateixa manera que hem de caminar amb l’esquena ben recta.

Fer servir el calçat adequat. Els talons massa alts són perjudicials per a l’esquena perquè la gravetat del cos es desplaça cap endavant. Però tampoc no és saludable portar calçat totalment pla.

Dormir en la postura correcta. És aconsellable dormir de costat, amb els genolls encongits i posant el cap cobre un coixí no massa gruixut. Pel que fa als matalassos, millor que no siguin ni molt durs no molt tous; ideal és un terme mitjà.

Les causes del mal d’esquena són variades, però també cal saber que el mal d’esquena es pot prevenir, segueix els nostres consells, segur que la teva salut t’ho agrairà 😀

 

Gaudeix de la platja i la piscina de forma saludable

Estàndard

En aquesta època de l’any convé tenir en compte una sèrie de recomanacions per gaudir de forma segura, la platja i la piscina amb els més petits.

La humitat incrementa la probabilitat de contraure fongs. Per això, aconsellem caminar sempre amb les xancletes posades. Existeix, a més, el risc de desenvolupar cistitis o infeccions del tracte urinari, per evitar-la és fonamental no romandre amb el banyador humit. L’exposició al sol constitueix un altre dels riscos, convé, per tant, respectar les recomanacions habituals, com evitar l’exposició en hores centrals del dia.
També a l’hora del bany s’han de prendre algunes precaucions, com, introduir-se a poc a poc a l’aigua per evitar els talls de digestió.

Consells per gaudir d’unes vacances saludables:

  • Estar sempre hidratat: l’ampolla d’aigua és imprescindible, tant per a refrescar-nos com per mantenir l’organisme hidratat i, així, evitar els cops de calor.
  • Evitar l’exposició solar en les hores centrals del dia: Els raigs solars són més perjudicials entre les dotze del matí i les quatre de la tarda. Una bona opció és acollir-se sota un para-sol o un arbre.
  • Utilitza fotoprotectors enfront de la radiació UVA, UVB i IR-A. Depenent del fototip hem d’aplicar un fotoprotector d’un factor o altre. És aconsellable posar-se’l mitja hora abans d’exposar-se al sol i replicar-lo cada dues hores i després del bany.
  • Posar-se el barret i les ulleres de sol. El barret, gorra o mocador protegirà el cap, i les ulleres de sol evitaran danys oculars. Aquestes han de tenir una protecció del 100% contra els raigs UV.

  • Protegir els peus. No cal caminar descalç per les instal·lacions comunes o passejos marítims, i cal usar sempre sandàlies, xancletes o escarpins, especialment en vestuaris i dutxes.
  • No compartir objectes personals. El fong que provoca el peu d’atleta es contagia fàcilment, pel que no s’han de compartir tovalloles ni cap altre tipus de calçat. Tampoc el banyador, que pot ser font d’altres infeccions.
  • La humitat no és bona companyia. La humitat que roman a la roba després del bany afavoreix el creixement dels bacteris que provoquen la cistitis, per això s’ha de canviar el banyador com més aviat millor.
  • A l’aigua, a poc a poc. A l’hora del Bany, cal ficar-se en l’aigua a poc a poc per permetre a l’organisme acostumar gradualment a la temperatura quan l’aigua està molt freda. Així s’eviten els famosos talls de digestió.

  • Millor amb cap. Si no estem segurs que la zona de la piscina o el mar compta amb la profunditat suficient, no cal capbussar o fer acrobàcies. Cal evitar que nens i adolescents juguin costat de la vora o en zones de penya-segats o roques.
  • Compte amb mosquits i meduses. Sovint, les jornades estiuenques s’allarguen fins al vespre, moment en què els mosquits fan la seva aparició i es tornen més agressius. En aquest moment cal aplicar repel·lent, sobretot en el cas dels nens. Per evitar les picades de medusa cal evitar entrar en contacte amb elles. És important no tocar-les, encara que aquestes estiguin a la vora i semblin mortes.

Ara ja podràs anar a la platja i la piscina amb els nostres consells. Recorda seguir les nostres recomanacions, així, segur que gaudir d’unes vacances saludables amb tota la família! 😀