Tot sobre les malalties víriques emergents

Estàndard

Les malalties víriques emergents són malalties descobertes recentment o, les que semblaven controlades o desaparegudes, que ressorgeixen. Són causades per virus de diferents famílies i es transmeten principalment per mosquits que prèviament s’han alimentat de sang d’una persona portadora del virus.

zika

El risc de transmissió d’aquestes malalties en els darrers anys s’ha incrementat sobretot per l’augment dels desplaçaments de persones en viatges i migracions. Les zones de risc de transmissió es situen en els tròpics: Carib, Amèrica del Sud, Amèrica Central, Sud-Est Asiàtic, Polinèsia i Àfrica equatorial.

Quins són els símptomes d’aquest tipus de malalties?

Totes cursen amb febre, mal de cap, dolors articulars i/o musculars i taques vermelles a la pell.

sintomas malalties viriques

Els trets que les diferencien són:

  • Febre groga: coloració groga de la pell, dolor abdominal i vòmits. Pot arribar a causar la mort.
  • Zika: pot causar paràlisi reversible en adults i microcefàlia en nadons si infecta dones embarassades.
  • Chicungunya: Fatiga, nàusees i dolor en canells i turmells que es pot fer crònic.
  • Dengue: dolor ocular i nàusees. Pot provocar complicacions greus i, fins i tot, la mort.

El principal vector: el mosquit tigre

Va arribar a Catalunya l’any 2004 des del sud-est asiàtic, d’on és originari. Actualment està present a tota la conca mediterrània.

mosquit tigre

És un mosquit de mida molt petita amb ratlles blanques al cap, al cos i a les potes. És actiu de dia i les larves viuen en aigües estancades en petits recipients com gerros, platets, cendrers i galledes a l’aire lliure.

Com podem prevenir-ne la seva picada?

  1. La principal mesura de prevenció és buidar i eixugar un parell de cops a la setmana tots els objectes on es pugui acumular aigua.
  2. Evitar l’accés dels mosquits als habitatges instal·lant tela mosquitera als punts d’entrada.
  3. Portar camisa i pantalons llargs i mitjons, si és possible de colors clars.
  4. Limitar les activitats a l’exterior durant les hores de més activitat del mosquit (primera hora del matí i última hora de la tarda).
  5. Utilitzar repel·lents específics i evitar portar perfums i colònies.
  6. Intentar mantenir un ambient fresc utilitzant l’aire condicionat, ja que els mosquits tendeixen a evitar climes frescos.

prevencion MosquitoTigre_cartel

Ara ja saps què cal fer per evitar aquest tipus de malalties, però si t’ha quedat algun dubte no dubtis en consultar-nos! 😉

Anuncis

Gaudeix de les vacances amb salut!

Estàndard

Cada vegada hi ha més persones que decideixen viatjar a una destinació exòtica, com ara els països tropicals. Són llocs on hi ha algunes malalties que no són habituals en el nostre entorn de les quals és possible que no estiguem immunitzats.

viatge exotic

10 recomanacions sanitàries per viatjar segur

Davant d’aquesta realitat, el Ministeri de Sanitat ofereix diferents consells a tenir en compte abans, durant i després d’un viatge:

  1. Un mes abans d’iniciar el viatge cal que vagis a un centre de vacunació internacional on et donaran informació sanitària del país i les mesures de prevenció que has d’adoptar.
  2. Vacuna’t o segueix tractaments preventius depenent de la situació concreta del país que visites, de les característiques del viatge, de la durada i del teu estat de salut.
  3. Porta la medicació en cas de tenir alguna malaltia, al·lèrgia o seguir algun tractament.
  4. Porta roba i calçat adequat, encara que la temperatura sigui elevada, per evitar picades de mosquits s’han d’utilitzar samarretes de màniga llarga i pantalons llargs, i millor si les peces són de cotó i de colors clars.
  5. Protegeix-te del sol evitant els llocs excessivament calorosos, humits i l’exposició directa al sol. També és important que portis ulleres de sol, barret o gorra i protector solar adequat al teu tipus de pell.
  6. Repel·lent de mosquits, és imprescindible per tal d’evitar les picades de mosquits, ja que són els responsables de transmetre algunes malalties infeccioses com la malària, el dengue o la febre groga.
  7. Aplica el repel·lent després del protector solar en zones descobertes i sobre la roba.
  8. Vigila amb els banys, en el mar no implica risc de malalties transmissibles, però en els canals, rius i llacs sí.
  9. Intenta prevenir la diarrea del viatger evitant els aliments crus i gel o gelats i beure aigua embotellada.
  10. Vés al metge després del viatge en cas de qualsevol símptoma per si té relació amb el viatge.

La farmaciola del viatger

botiquin-viaje

A continuació tens un llistat de productes que t’aconsellem que hi posis a la teva farmaciola de viatge:

Analgèsics o antitèrmics Solució de rehidratació oral en cas de diarrea Pastilles per potabilitzar l’aigua
Antihistamínics o antial·lèrgics Antisèptics o desinfectants Antifúngics
Antidiarreics Repel·lent d’insectes Antiinflamatoris
Probiòtics per restablir la flora Protector solar i crema per a les cremades Material de cura: tiretes, gases, esparadrap, benes…

Si tens qualsevol dubte, vine a la farmàcia i t’ajudarem! 😉

Consells per mantenir uns cabells greixosos més saludables

Estàndard

Tenir els cabells més o menys greixosos no és només qüestió estètica, un excés de seu pot provocar picors, inflamació del cuir cabellut o caspa.

Per què uns cabells es veuen greixosos mentre que altres aguanten més dies?

El motiu són les glàndules sebàcies, presents a la pell i també al cuir cabellut.

glandula sebacia

De vegades, aquestes glàndules produeixen de forma natural més quantitat de seu del necessari i donen un aspecte endurit i sense brillantor als cabells.

Consells per minimitzar una producció excessiva de greix:

  1. Renta els cabells amb aigua tèbia per afavorir l’eliminació de greix.
  2. Mira de no fer massatges en excés al cuir cabellut per evitar estimular les glàndules sebàcies.
  3. Espaia el nombre de rentades.
  4. Evita els sulfats, ja que netegen els cabells de forma més agressiva fent que les glàndules sebàcies augmentin la producció de seu.
  5. Utilitza xampús que regulin la producció de greix.
  6. Pentina el cabell amb suavitat.
  7. Evita les laques i altres productes de fixació perquè els cabells s’embruten més.
  8. No apliquis el condicionador o la mascareta a les arrels.
  9. Vigila l’alimentació i mira d’evitar consumir margarines, embotits, formatges o determinades salses.
  10. Evita tocar-te els cabells.
  11. Fes-te reflexos discrets o tenyeix-te els cabells, ja que el tint asseca una mica l’arrel.

cabellera esplendida

Ara ja saps tots els secrets per lluir una cabellera d’escàndol! 😉

Gaudir del sol saludablement

Estàndard

La pell és l’òrgan que s’encarrega de protegir el cos del sol. En les èpoques en què està més exposat als raigs UVA i UVB pot arribar a patir diferents tipus de patologies si no hi ha una correcta protecció.

La primera conseqüència d’una exposició repetida i sense protecció davant els raigs del sol és que s’acceleren els signes d’envelliment, també coneguts sota el concepte de fotoenvelliment prematur de la pell.

A més la radiació solar també pot causar al·lèrgies, dermatitis, fotodermatosi i fotosensibilització de la pell, entre d’altres malalties. Per això, és de vital importància triar un bon filtre solar que tingui cura i protegeixi la pell.

Com escollir un bon protector solar?

  1. Ha de protegir dels raigs UVB (responsables dels danys immediats sobre la pell, com les cremades) i UVA (que perjudiquen la pell, les cèl·lules i els teixits).
  2. Ha d’incloure en la seva formulació filtres biològics, és a dir, agents antioxidants com les vitamines A, C i E.
  3. Escollir productes d’aplicació senzilla i còmoda per fomentar la re-aplicació freqüent del protector solar cada 2-4 hores.
  4. Tenir en compte que els foto-protectors caduquen un cop oberts (cal mirar els mesos de caducitat a l’envàs).

Altres coses a tenir en compte:

L’alimentació també té un paper clau quan es tracta de protegir la pell del sol i aconseguir un bronzejat saludable.

A l’estiu, quan hi ha una major sobreexposició solar, és important seguir una alimentació que incrementi la foto-protecció natural de la pell a base de:

  • Beta-carotens que trobem a la carbassa, les pastanagues, els préssecs, els albercocs, la papaia i els pebrots.
  • Vitamina C dels cítrics, de la coliflor i dels espinacs.
  • Antioxidant Q10 abundant en el marisc, els espinacs i les nous.

Hi ha determinats medicaments que contenen agents foto-reactius, si prens medicació habitualment, consulta’ns si aquests poden provocar foto-toxicitat.

Ara ja estàs preparat per gaudir del sol sense patir per la teva pell! 😉