Prevenir la gingivitis en 3 passos

Estàndard

La gingivitis és la inflamació superficial i reversible de les genives. Si no la tractem de manera adequada pot evolucionar i progressar fins a convertir-se en periodontitis. En aquest cas, la inflamació s’estén a zones més profundes de la geniva i es produeix una destrucció de teixits i estructures internes. Hi haurà un retrocés de la geniva i una mobilitat dentària que desembocarà en la pèrdua d’aquestes dents.

Quan tenim gingivitis, a part de la inflamació, les genives manifestaran altres símptomes: sagnat espontani o en raspallar les dents, color vermell intens, sensibilitat al tacte, pus en zones localitzades, etc.

Però, per què apareix la gingivitis? Apareix com a conseqüència dels efectes a llarg termini dels dipòsits de placa bacteriana que es formen a la base de les dents i entre la geniva i les dents.

dientes_cepilladoCom podem prevenir i tractar la gingivitis?

Hi ha 3 passos indispensables per mantenir una bona higiene oral i, així, prevenir la gingivitis:

  1. Raspallar les dents i les genives adequadament com a mínim dos cops al dia. Utilitzarem pasta dentífrica formulada especialment per reduir la inflamació de les genives i reforçarem aquesta higiene utilitzant col·lutoris específics. I no ens oblidarem de cuidar els espais interdentals! Farem servir seda dental o raspalls interproximals per aconseguir-ho.
  2. Canviar el raspall de dents cada tres mesos. Ha de tenir el capçal petit per arribar a tots els racons de la boca.
  3. Visitar el dentista cada 6 mesos perquè ens revisi les genives i ens faci una neteja dental per eliminar la placa.

dentista

Introduir aliments sòlids a la dieta del meu nadó

Estàndard

Arriba un moment que el nostre bebè ha de començar a menjar aliments sòlids. Aquesta introducció s’haurà de fer a poc a poc i començarem per donar-li trossets. És en aquest moment que podem tenir alguns dubtes: Quan he de començar a donar-li? Com he de fer aquesta introducció? Per quin aliments començo? Amb aquesta entrada intentarem resoldre tots aquests dubtes 😉

aliments_solids2Quan començo a donar-li trossets d’aliments sòlids?

L’etapa habitual sol estar entre els 9 i els 12 mesos, que és quan els apareixen les primeres dents. Però com en altres coses, l’etapa és flexible, i no cal atabalar-se. Si a aquesta edat encara no els han aparegut les dents, com que també poden mastegar per les genives, pots començar a introduir els trossets sòlids igualment. Així que, en conclusió, al voltant de l’any, tingui o no tingui dents, ja podràs començar a donar-li trossets d’aliments sòlids.

Com he de fer la introducció?

Un cop ja sabem en quin moment hem de fer la introducció, la següent pregunta és: com ho hem de fer? Doncs bé, s’ha de fer de forma progressiva. Primer augmentarem la densitat dels purés i les farinetes fins que arribem a donar-li petits trossets. Començarem utilitzant la forquilla o la ratlladora per aixafar els aliments i després ja passarem a tallar porcions petites amb les tisores.

Quins aliments li puc donar?

Primer començarem pels aliments més tous, que es desfaran fàcilment a la boca (formatge fresc, verdures cuites, plàtan madur, etc). També és adequat donar-li en els primers moments pa, galetes, bastonets o trossos de fruita.

Deixarem per més endavant aliments més durs i petits pel risc que el bebè es pugui ennuegar.

aliments_solids1Ja has arribat a aquesta etapa amb el teu bebè? Com ha anat? Explica’ns-ho als comentaris, ens agradarà sentir-ho! 🙂

Ull sec: què és, com es tracta i consells

Estàndard

L’ull sec és una de les causes més freqüents d’irritació i problemes oculars. És un problema que afecta a bastanta part de la població, sobretot gent gran, persones que treballen amb l’ordinador o en ambients secs, pacients que prenen certs medicaments, etc.

ojos-secosCom es reconeix l’ull sec?

Si tens algun d’aquests símptomes probablement tens l’ull sec:

  • sensació de tenir un cos estrany o sorra als ulls
  • sensació de sequedat
  • coïssor
  • visió borrosa
  • intolerància a les lents de contacte
  • ulls vermells

Com es tracta?

El principal tractament per la síndrome de l’ull sec són les llàgrimes artificials. La llàgrima ideal és la que dura un temps llarg a la superfície ocular, produeix alleujament, es tolera bé i no produeix visió borrosa.

ojo-seco-gotasConsells

  •  Quan utilitzis pantalles d’ordinador, fes-ho a una distància i posició adequades. Realitza descansos visuals cada 45-60 minuts.
  • Utilitza humidificadors ambientals a casa i a la feina.
  • Evita el tabac i l’alcohol, poden empitjorar l’ull sec.
  • Abans d’iniciar algun tractament, cal valorar si pot empitjorar o provocar ull sec. Així intensificarem el tractament amb llàgrimes artificials si és necessari.

Els 6 consells per evitar la inflor de les cames

Estàndard

L’estiu és un bon moment de l’any: tenim vacances, anem de viatge, ens banyem a la platja…però no ens podem oblidar de l’ inflor de les cames que segurament ens acompanyarà en aquesta època.

Pesadez-de-piernasSi en els dies calorosos notes que les cames et pesen, se t’inflen, et queden enrampades o amb formigueig ja coneixes els símptomes principals. I per què ens passa? Doncs bé, durant l’estiu les venes es dilaten per la calor, la sang venosa s’estanca a les cames i se’n dificulta el retorn cap al cor. Tot aquest conjunt de símptomes tan molestos poden ser l’inici d’una insuficiència venosa, i si no canviem d’hàbits o no utilitzem el tractament que ens convé, pot desembocar en un problema molt sever.

Consells per evitar la inflor de les cames

Si ja estàs decidit a evitar la inflor i pesantor de les cames aquí tens 6 consells per aconseguir-ho:

  1. Caminar: mitja hora al dia és suficient.
  2. Practicar esport de manera regular: el ioga, el ciclisme o la natació et poden anar bé.
  3. Dormir amb les cames lleugerament elevades.
  4. Prendre dutxes d’aigua freda, començant pels peus i seguint per les cames.
  5. Seguir una dieta equilibrada: rica en fibra (per accelerar el trànsit intestinal i evitar el restrenyiment) i pobra en greixos (per evitar el sobrepès).
  6. En cas de fer un viatge llarg: si pots, aixeca’t i camina de tant en tant durant uns minuts. Si no és possible, com a mínim ves movent els peus per evitar la inflor.

Si evites la inflor i la pesantor, t’estaràs protegint de possibles problemes de salut greus i a més a més, tindràs unes cames lliures de varius! 😉

varices-piernas

Els beneficis del col·lagen

Estàndard

El col·lagen és la proteïna més abundant del nostre cos. Totes les nostres articulacions (cartílags, tendons i ossos) estan formades per col·lagen. També protegeix els nostres músculs i òrgans vitals i forma part de la paret dels vasos sanguinis, còrnia, dents, genives i el cuir cabellut. És per tant, un element molt important pel funcionament corporal.

corredorAmb el pas dels anys, les cèl·lules produeixen menys col·lagen. Això provoca falta de flexibilitat i envelliment dels teixits que contenen col·lagen. Per fer que aquest procés sigui més lent és important seguir una dieta rica en col·lagen i utilitzar complements alimentaris de qualitat.

Els aliments que n’aporten són aquells que s’elaboren amb teixits animals amb un elevat contingut en col·lagen (pell, ossos, espines…) i que han estat sotmesos a llargues coccions com caldos naturals de carn o peix, peus de pors, gelatines, etc.

A més a més, el col·lagen també ajuda a mantenir la pell tersa: evita la flaccidesa i les arrugues. Així que val la pena l’aportació de col·lagen per evitar l’envelliment! 😉

juventud-300x241

Com deixar de fumar sense guanyar pes

Estàndard

Ja has pres la decisió. Després de donar-hi voltes, de pensar en tots els beneficis que tindrà per la teva salut, en que fins i tot t’allargarà la vida, has decidit deixar de fumar. Felicitats! Aquest és el primer pas per aconseguir-ho.

fumar1Fa temps que hi rumiaves però et feia por engreixar-te. Coneixes molts casos de gent que ha deixat de fumar i immediatament ha guanyat uns quilets. Evidentment els beneficis de deixar de fumar són molt superiors ja que el consum de tabac incrementa el risc de patir càncer de pulmó, de gola, de laringe, malalties cardiovasculars, etc. Però la por a engreixar-te no t’ajudava a prendre la decisió.

Però ara ja ho has decidit, i a més a més t’has proposat intentar no guanyar pes quan arribi el dia D. Doncs bé, més endavant trobaràs el llistat dels 5 consells bàsics per no guanyar pes quan deixes de fumar.

Per què engreixem quan deixem de fumar?

El tabac activa el metabolisme, fumar ens fa cremar calories. Per això, quan ja no fumem, el metabolisme es ralenteix, no cremem aquestes calories i ens podem engreixar.

A més a més, al deixar de fumar, augmenta l’adrenalina i, per tant, l’ansietat. Per calmar-la molts cops es tendeix a recórrer al menjar i això ens pot fer engreixar.

Deixar el tabac actua sobre les papil·les gustatives i millora l’olfacte. El menjar tindrà més bon gust, en gaudirem més i si no vigilem podem guanyar pes.

Els 5 consells bàsics per no guanyar pes

Un cop has pres la decisió de deixar el tabac sense engreixar-te el primer que cal fer és dissenyar una estratègia. Aquesta estratègia té aquests 5 pilars bàsics:

Fixa una data al calendari: decideix un dia concret que serà el primer sense tabac. És important que la data no coincideixi amb compromisos laborals o socials que et dificultin aquests primers dies. És a dir, no fixis com a data el dia de Nadal o el dia que tens aquella reunió en la que normalment fumaves. Escull un dia que et sigui fàcil començar, no cal fer-ho complicat!

Fes exercici físic regular: comença dues setmanes abans de la data fixada, així ja tindràs l’hàbit incorporat. No cal convertir-se en una atleta, un bon exercici pot ser caminar a pas ràpid de forma regular.

Menja més sa: comença també dues setmanes abans de la data fixada. Quan es deixa de fumar és important beure molt de líquid, ja que disminueix l’ansietat per la nicotina. A més a més millora la funció depurativa de l’organisme, essencial per eliminar les toxines que s’acumulen amb l’hàbit de fumar. Actuen de la mateixa manera verdures i hortalisses així que val la pena tenir sempre a l’abast api, pastanaga o cogombre. També és un ingredient essencial la vitamina C. Prendrem en abundància cítrics, maduixes, baies, pebrots, tomàquets

Practica tècniques de relaxació: quan deixes de fumar és important intentar reduir l’ansietat i d’aquesta manera també evitaràs un guany de pes excessiu. El ioga, el tai-xi o la meditació et poden ajudar a relaxar-te.

No t’obsessionis: aquest és l’últim consell però segurament el més important. Obsessionar-se amb el pes et generarà més ansietat i més ganes d’agafar un cigarret. Així que calma.

Segueix ferm a la teva estratègia (sortir a caminar ràpid, menjar sa, practicar relaxació) i tot anirà bé! 😉

fumar

Com cuidar les cicatrius

Estàndard

Una cicatriu és un record inesborrable a la pell! Te la deixa una ferida un cop la pell s’ha curat completament.

Hi ha diversos factors que poden interferir en el procés de cicatrització d’una ferida i alterar-ne el procés de manera que es produeixi una sobrecicatriatació i com a conseqüència d’això, es pot formar una cicatriu anòmala. Les cicatrius anòmales més habituals són: allargades, hipertròfiques, atròfiques, queloides.

cicatriz

Com evitar cicatrius anormàles: Tingues la ferida ben neta i limita els moviments per no aplicar-hi tensió.

Mesures per cuidar les cicatrius:

  • En  patir una cremada neteja’t bé amb aigua i segons la gravetat ves a un especialista perquè t’administri el tractament adient.
  • No exposis la cicatriu, sobretot si es recent, a canvis sobtats de temperatura ni a temperatures extremes ni directament al sol. Si has d’anar al sol utilitza protectors solars elevat.
  • Evita moviments bruscos a la zona ferida. Quan  hi tinguis la cicatriu evita els exercicis i activitats que puguin generar tensió a la cicatriu.
  • Evita l’ús de roba ajustada per prevenir la irritació i que no es faci una lesió més gran en el teixit cicatricial.
  • Vigila amb els perfums, detergents i extractes de plantes perquè les cicatrius poden ser molt sensibles a aquestes substàncies químiques.
  • Per millorar-ne l’aspecte pots usar oli de rosa mosqueta o aloe vera.